Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009

ΜΙΛΩΝΤΑΣ … ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Το σχολείο όπως και η οικογένεια είναι ένας σημαντικός θεσμός στη ζωή κάθε παιδιού. Tο βοηθά σταδιακά στη διεύρυνση του ψυχισμού του, δηλαδή στη μετάβαση από μια πιο παιδική (εγωκεντρική) διάσταση στην εν γένει αυτονόμηση και κοινωνικοποίησή του, μέσω της μαθησιακής, παιδαγωγικής διαδικασίας.

Το κάθε παιδί ερχόμενο στο σχολικό πλαίσιο λειτουργεί ως οντότητα, ήδη κατά μεγάλο βαθμό διαμορφωμένη από τις αρχές, τις αξίες και την ευρύτερη ψυχοκοινωνική πορεία της οικογένειάς του. Το σχολείο καθίσταται έτσι ένας πολυμορφικός και δύσκολος χώρος συνάντησης που εμπεριέχει ποικίλες ιδιαιτερότητες.

Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός καλείται να επιτελέσει ένα πολυδιάστατο ρόλο ο οποίος δεν θα στοχεύει μόνο στην προαγωγή της γνώσης, αλλά και στην ανάδειξη της μοναδικότητας του κάθε μαθητή. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει από την πλευρά του εκπαιδευτικού την ψυχική ικανότητα να αναγνωρίζει εσωτερικές πλευρές του εαυτού του καθώς και του άλλου• βασική προϋπόθεση για μια δημιουργική συνεύρεση μέσα από την οποία θα αναδυθεί μια ουσιαστική σχέση μεταξύ του ιδίου και των μαθητών του.

Ωστόσο η σημερινή πραγματικότητα του σχολείου δείχνει ότι οι παραπάνω διαδικασίες καθόλου δεν προάγονται. Tο εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα θέτει ως επιτακτική ανάγκη μια ταχεία αφομοίωση ενός μεγάλου όγκου διδακτέας ύλης. Σε αυτή έρχεται να προστεθεί και ο τρόπος μετάδοσης της γνώσης, η λειτουργία του οποίου δεν υποστηρίζει καθόλου την αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Ταυτόχρονα παραβλέπει τις δυσκολίες ορισμένων παιδιών οι οποίες δεν άπτονται αμιγώς της μαθησιακής τους απόδοσης.

Οι εκπαιδευτικοί, συχνά, έρχονται αντιμέτωποι με καθημερινά προβλήματα που αφορούν στη σχολική επίδοση, προβλήματα κοινωνικοποίησης και προσαρμογής των μαθητών καθώς και με την εκδήλωση συμπτωμάτων όπως επιθετικότητα, διαταρακτική συμπεριφορά και παραβατικότητα. Οι εκπαιδευτικοί ελλείψει ενός υποστηρικτικού και λειτουργικού πλαισίου, βρίσκονται μέσα σε ένα ασαφές περιβάλλον αντιμέτωποι με συναισθήματα ματαίωσης, αβοηθησίας, εγκατάλειψης, καθώς και απώλειας των προσδοκιών τους.

Σ’ ένα τέτοιο πλαίσιο, ρόλος του Κέντρου Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Άνω Λιοσίων είναι να συμβάλλει στη προώθηση διαδικασιών, οι οποίες θα αναδείξουν λύσεις για τα προβλήματα που συναντώνται καθημερινά στο χώρο του σχολείου.

Για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων το Κ.Ψ.Υ παρέχει:
- Σεμινάρια ευαισθητοποίησης για θέματα που προκύπτουν καθημερινά στο σχολικό περιβάλλον (διαταρακτική συμπεριφορά, επιθετικότητα, προσαρμογή, κοινωνικοποίηση, σχολική επίδοση κτλ.).
- Ομάδες εκπαιδευτικών (νηπιαγωγών, δασκάλων, καθηγητών) για συγκεκριμένα ζητήματα που απασχολούν στο χώρο του σχολείου, έτσι ώστε στα πλαίσια της ομάδας να μοιραστούν με τους άλλους εκπαιδευτικούς τους προβληματισμούς τους και με τη στήριξη ενός ειδικού ψυχολόγου να αναδυθούν πιο αποτελεσματικές λύσεις.
- Υποστήριξη στην υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής της ψυχικής υγείας στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς που θα θελήσουν να υλοποιήσουν τέτοιου είδους δράσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου